Tuesday, December 14, 2010

Kewajipan yang Lazat

Bismillahi Ar-Rahman Ar-Rahim

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah, ucapan puji-pujian terus dilafazkan, kerana masih diberi kesempatan dan peluang untuk merasai kelazatan dalam mengabdikan diri padaNya. Masa tidak berapa mengizinkan saya untuk peruntukkan masa yang banyak di ruangan maya ini. Tapi biarlah sedikit titipan ini menjadi pendorong dan bekal untuk saya terus meraih prestasi di sisi Allah.

Dalam menelusuri hidup ini, ramai dikalangan Muslim mempersoalkan kewajipan rukun-rukun Islam. Dan tidak kurang juga ada yang mencari fadhilat dan hikmah terlebih dahulu sebelum melaksanakannya. Tapi tidak bagi salafus soleh daripada kalangan para sahabat dan tabien. Mereka tidak mencari hikmah di sebalik kewajipan rukun-rukun Islam tersebut, tetapi tunduk dan ta’at kepada Allah. Malah mereka rasa lazat dan nikmat dalam kewajipan ini.

Umar Tilmisani (dalam buku zaadun ‘alat toriq) tidak menyatakan: “Carilah hikmah di sebalik perintah-perintah Allah”, namun beliau tegaskan: “Laksanakan dahulu perintah-perintah tersebut tanpa teragak-agak atau cuba memahami hikmah di sebaliknya. Tunaikan rukun-rukun sebagaimana yang telah dititahkan. Sehinggalah apabila anda merasai kelazatan ketaatan dan perlaksanaan perintah-Nya, Allah s.w.t akan membukakan anda pintu-pintu hikmahNya untuk menambahkan lagi ketenangan dan keyakinan anda”

Sedikit perkongsian daripada buku Bekalan dalam Jalan Dakwah karangan Mustafa Masyhur, bahagian pendahuluan ditulis oleh Ustaz Umar Tilmisani. Wallahu'alam.

Terus Baca, Pelajari, berTawakal, dan berAmal.
Ya Allah, tetapkan kaki-kaki kami di atas jalanMu.

Wednesday, December 1, 2010

The Most Beautiful Flower

Something to ponder...
The Most Beautiful Flower



Once long ago, there were a group of men gathered together for the sake of Allah. These men were all knowledgeable in their own right. One man, a scholar (as they all were), was giving a talk of religious matter. After the lesson, the teacher gave each man an assignment. To find the Most Beautiful Flower they could find and bring it back for all to see. They all left out immediately looking for the most beautiful flower.

Oh you should have seen the flowers that were picked. Orange with pinks, Reds and purples, beautiful colors. They all presented the flowers as they placed them on the teacher's desk.

There was one man, a small man, who had a bit of trouble finding his flower. He searched and searched until he found the perfect one. He entered the room and placed his flower on the desk. The other men gasped. They were shocked. They grumbled.

The teacher entered the room, and looked at all of the beautiful flowers and fixed his eyes upon one in particular.



"Who brought this flowers to me? He asked with a very curious voice.

The small man replied in a very humble tone, "I am the one that placed this flower upon your desk, my dear teacher."

The teacher then asked, "Please akhi, tell me why, why this flower?"

The small man replied, again in a very humble tone, "I thought this one was the most beautiful flower in the entire field."

The teacher, very curious, then asked, "Please akhi, tell us your reasons for choosing this flower, InshaAllah."

The small man stared at his teacher, then at his fellow companions and said, "As I walked through the field of beautiful flowers, I could not help see their strength, with vibrant colors. They looked like beautiful Muslims, praying to Allah (swt) in solah. All of these flowers reaching up to the heavens humbled by the power and might of Allah (swt). Solely dependent upon Allah."

The small man paused, as if he were thinking of all the flowers he had seen.

He continued, "I then came upon a flower, small, withered, decaying. I walked to it, it was no longer full of life, devoid of any brilliant color, no longer with strength, and no longer in its worship to Allah (swt). This flower to me was the most beautiful flower, because it served Allah (swt) to its fullest. It worshiped Allah (swt) with humility and obedience. This flower had completed its purpose. And Allah (swt) had taken this flower out of Mercy, for its obedience to him."

He once again paused. The other men were on edge.

He continued, "You see, I dared not pick a flower which was still worshipping Allah (swt), I dared not place this flower in sadness, as it would no longer be able to praise Allah. I feared, that if I picked a flower, vibrant with color, glorifying Allah (swt), it would be as if I disturbed the solah of one of you. Astghfirullah (may Allah forgive me)

After the small man's explanation. All of the men in the room, gathered their flowers, placed them back into the ground, and praised Allah (swt).


Quran 3:190- "Behold! In the creation of the heavens and the earth, and the alternation of night and day,- there are indeed Signs for men of understanding,-"

Quran 42:29 "And among His Signs is the creation of the heavens and the earth, and the living creatures that He has scattered through them: and He has power to gather them together when He wills."


Subhanaka Allahumma wa bihamdika,
ash hadu an la ilaha illah Anta,
astghfiruka wa atoobu ilaika.

Glory is to You, Oh ALLAH, and praise is to You.
I bear witness that there is no One worthy of Worship but You.
I seek Your forgiveness and return to You. ameen...


waAllah'alam


Taken from: laman_islami yahoogroup Dec 27, 2005

Saturday, November 20, 2010

Rehat: 3 Minggu!

Mendamaikan jiwa. Lebih kurang seminggu sudah diperuntukkan untuk balik kampung dan berjalan2 bsama keluarga. Jadi tinggal 3 minggu.


Bismillahi Ar-Rahmani Ar-Rahim.

Sesungguhnya segala puji dan puja bagi Allah, Tuhan yang memelihara sekelian alam. Tidak ada Tuhan kecuali Dia yang telah memberi nikmat Islam kepada kita dan itulah sebaik-baik nikmat.

Alhamdulillah, setelah berhempas pulas bertarung dengan pelbagai cubaan pada semester lepas akhirnya dapat berehat sebentar untuk menyegarkan kembali jiwa dan mendamaikan semula hati dengan janji2 Allah. Mahu muhasabah sebentar. Cuti kali ni pasti dipenuhi dengan pelbagai perancangan bagi memastikan diri ini sentiasa tertingkat.

Kali ni sebenarnya sangat teruja untuk baca lebih banyak buku. Terutamanya apabila terjumpa dengan ungkapan ni...

Buku adalah taman orang mulia,
Perkebunan orang cerdas, dan
Tempat rekreasi orang terhormat.

Buku adalah taman syurga bagi para pencinta ilmu,
Senjata untuk melawan musuhmu

Sangat menggelorakan jiwa kan. Rasa nak baham je semua buku. Tapi perlu kepada tapisan dan pemilihan. Sesetengah buku hanya boleh dikunyah, setengah buku pula boleh ditelan dan sedikit buku yang boleh dihadam. Yang dikatakan kunyah adalah kita hanya boleh rasa di permukaan suatu penulisan sahaja tetapi perlu memuntahkan semula kerana tidak sesuai dan selari dengan pendidikan jiwa kita. Yang perlu dihadam adalah bait2 kata Allah (sumber asas kita Quranul Kareem) dan buku2 fikrah. Buku2 ini perlu dirasai, dijiwai, dihayati dan di zahirkan.


Buku2 yang perlu dirujuk untuk FYP I

Report project hari tu pulak sv suggest supaya alter dan amend balik. Jadi kene rujuk lebih banyak buku. Dan selain dari project ni ada banyak lagi assignment2 dan amanah2 lain yang memerlukan kepada lebih banyak pembacaan, pemahaman, hafalan dsb. Moga kerja2 ini sentiasa dilakukan ikhlas keranaNya.


Cherry pun mahu berehat sebentar.


Jadi jom kita penuhi cuti kali ni dengan aktiviti2 yang menjurus kepada pembentukan diri yang dahsyat penuh manfaat untuk umat sejagat.

Sangat membutuhkan doamu: Safi Ar-Rahman

Wednesday, November 10, 2010

Musibah sebagai rahmat terselubung

Alhamdulillah, selaut syukur dipanjangkan buat Dia, Dia jua yang memlimpahkan rezeki tak putus-putus tanpa kita pinta. Limpahan kurniaan rahmatNya teramatlah banyak dan tidak terkira nilai jumlahnya. Dari setiap detik jantung bergerak, setiap pernafasan yang turun dan naik, setiap kaki dan tangan bergerak semuanya adalah dari Dia. Moga kita terus menjadi hambaNya yang bersyukur.

Semalam ketika baca buku Bibir Tersenyum, Hati Menangis, saya tertarik dengan perkongsian penulis bagaimana beliau menggambarkan ujian, dugaan dan kesulitan hidup mempunyai falsahfah agung yang perlu kita fahami. Muhammad Muhyiddin (2010) mengajak pembaca untuk merenungi dan mengamati burung-burung yang berterbangan di angkasa.

Bagaimana burung hendak mengajarkan terbang kepada anak-anaknya, dia membawa anak-anaknya keluar dari sarangnya, dan menggendongnya di udara, lalu dengan tiba-tiba dia melepaskan anak-anaknya dari ketinggian. Anak-anak burung itu pun berusaha sekuat tenaga mengibas-ngibaskan sayapnya hingga letih. Bila anak-anak burung itu hendak jatuh ke tanah kerana keletihan, maka dengan cepat ibunya akan menyelamatkannya di atas sayapnya. Beberapa saat kemudian,ibunya pun kembali menjatuhkannya dari ketinggian, dan anak-anak burung itu pun kembali berusaha mengibas-ngibaskan sayapnya ke atas dan ke bawah hingga keletihan. Manakala anak-anak burung itu benar-benar telah letih, maka dengan segera ibunya pun mendudukkannya di atas sayapnya kembali. Demikian yang dilakukan oleh ibu berulang-ulang kali hingga anak-anaknya benar-benar dapat terbang (p. 202).


Apa yang boleh saya intepretkan di sini adalah keletihan anak burung itu sebenarnya mampu membuahkan kekuatan fizikal pada sayapnya dan juga kekuatan internal pada dirinya. Begitu juga dengan manusia, bilamana Allah menenggelamkan hambaNya yang soleh dengan pelbagai musibah, ia akan membuatkan kita bangun, sedar dan kuat. Hebatnya Allah, dengan perumpamaan burung ini Dia mahu kita berfikir. Masha-Allah. Memang masha-Allah. Tidak ada yang maujud di alam ini kecuali di sana ‘terlihat’ kebesaran Allah. Di sini, tertimbul kepasrahan dan keyakinan bahwa Allah sajalah yang mentarbiyyah (mendidik) semua mahluk dengan ilmu-Nya, Allah sajalah yang menjamin rezeki kita dan Allah sajalah yang memenuhi hajat hidup semua mahluknya. Wallahu’alam. Sekadar renungan bersama.

Saturday, September 25, 2010

Peranan Kita

25hb September – Alhamdulillah hari ni, Allah beri kesempatan dan peluang untuk saya menghadiri Wacana Lepasan Matri yang kedua. Paling tersentuh apabila Ustaz Hadi menyampaikan amanat murabbi. Allah…terasa sangat besar dan genting peranan kita. Jadi ayuh, mari kita terus melangkah menyambung risalah Nabi s.a.w.

"Bukan kita yang memulakan perjuangan ini tapi yang memulakannya adalah para nabi dan rasul. Kita, aku, engkau dan pejuang adalah merupakan mata rantai yang berkait daripada para rasul. Sekarang aku gugur maka terlucutlah satu rantai." (As-Syahid Syed Qutb)



Dalam Kenangan: Ustaz Dahlan Mohd Zain (18 Sept 10). Beliau adalah...
Seorang walid dalam konteks kejiwaan dan perasaan
Seorang syeikh dalam konteks tarbiyah ruhiyah
Seorang ustaz dalam konteks mengajar ilmu
dan seorang qaid dalam konteks kerja2 da'wah & amal islami
inilah peribadi2 unggul yang terdapat pada murabbiku, UDMZ
moga sama2 kita dapat mencontohi peribadi beliau

Tuesday, September 7, 2010

Fikr & Zikr



If these parts of aircraft are not joined and assembled together, there are unable to operate and work as it’s supposed to be, transporting passengers from one place to another and carrying loads as well. Same goes to knowledge. Knowledge is just parts of facts, data and information. If we couldn’t relate and connect the knowledge together, we failed to comprehend The Greatness and Mighty of Allah. Allah inspired us to combine zikr(remembrance) and fikr(reflection). With these two bases then men will understand.

(Surah Ali Imran: 190 – 191)
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka."

Moga akhirnya kita mengecapi kenikmatan dan ketenangan dalam berfikir. W'alam.

Saturday, September 4, 2010

Raih Kesempurnaan Pahala Ramadhan dengan INFAQ




Infaq Apa yang Kamu Cinta & Sayang

(Surah Ali Imran: 92)

“Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sehahagian harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu nafkahkan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya.”


Mendekatkan Diri kepada Allah

(Surah At-Taubah: 99)

“Di antara orang-orang Arab Badwi itu ada orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, dan memandang apa yang dinafkahkannya (di jalan Allah) itu, sebagai jalan untuk mendekatkannya kepada Allah dan sebagai jalan untuk memperoleh doa Rasul. Ketahuilah, sesungguhnya nafkah itu adalah suatu jalan bagi mereka untuk mendekatkan diri (kepada Allah). Kelak Allah akan memasukan mereka kedalam rahmat (surga)Nya; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”


Pinjaman kepada Allah (Infaq), Diampunkan Dosa

(Surah Al-Maidah: 12)

“Sesungguhnya Aku beserta kamu, sesungguhnya jika kamu mendirikan shalat dan menunaikan zakat serta beriman kepada rasul-rasul-Ku dan kamu bantu mereka dan kamu pinjamkan kepada Allah pinjaman yang baik* sesungguhnya Aku akan menutupi dosa-dosamu. Dan sesungguhnya kamu akan Kumasukkan ke dalam surga yang mengalir air didalamnya sungai-sungai. Maka barangsiapa yang kafir di antaramu sesudah itu, sesungguhnya ia telah tersesat dari jalan yang lurus.”

*Maksudnya ialah: menafkahkan harta untuk menunaikan kewajiban dengan hati yang ikhlas.


(Surah At-Taghabun: 17)

Jika kamu meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, niscaya Allah melipat gandakan balasannya kepadamu dan mengampuni kamu. Dan Allah Maha Pembalas Jasa lagi Maha Penyantun”


Rezeki – Allah Ganti Derma Kamu

(Surah Saba: 39)

“Katakanlah: "Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya)." Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia-lah Pemberi rezki yang sebaik-baiknya.”


Bisnes yang Tidak Rugi

(Surah Fatir: 29)

“Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan shalat dan menafkahkan sebahagian dari rezki yang Kami anuge- rahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan merugi,”


Infaq Sebelum Mati

(Surah Al-Munafiqun: 10)

“Dan belanjakanlah sebagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: "Ya Rabb-ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?"”



Tidakkah seruan-seruan ini mampu mengetuk pintu hati anda? Hakikatnya orang yang berinfaq adalah untuk kepentingan dirinya. Sebab menginfakkan (membelanjakan) harta akan memperoleh barakah dan keuntungan. Tidak menghairankan jika orang yang berinfaq diibaratkan orang yang melabur dan menabung disisi Allah dengan jalan meminjamkan pemberiannya kepada Allah. Balasan yang akan diperolehnya berlipatganda. Sesungguhnya, orang-orang beriman merasakan janji Allah s.w.t sebagai pendorong kepada dia untuk bekerja kuat, beramal soleh dan berjihad pada jalan-Nya. Janji-janji Allah itu benar dan Dia tidak sekali-kali akan memungkiri janji-janji-Nya. Jadi ayuh, sambutlah Ramadhan dengan semangat berderma dan bersedekah sebanyak-banyaknya di jalan Allah.

Tuesday, August 3, 2010

Fiqh Mar'ah

Assalamualaikum!


(SISTERS ONLY!)

Di sini saya ingin menjemput dan mengundang anda semua ke Ceramah FIQH PUASA UNTUK WANITA.

Dalam majlis "Fiqh Mar'ah" akan dibahas isu berkaitan PUASA dan WANITA yang dipandang dari sudut pandangan Fiqh yakni Syariat Islam. Fiqh ini akan dikupaskan oleh saudari Fatimah Syarha Nordin, berkelulusan UIAM jurusan Kulliyyah Ilmu Wahyu & Sains Kemanusiaan, pengkhususan Fiqh & Psikologi. Jadi sama2 kita ambil manfaat dan peluang dari program ni.

Semoga program ini dapat memberi jawaban atas pelbagai permasalahan wanita berkaitan dengan puasa yang bakal kita hadapi, dan memberi pemahaman lebih dalam akan hakikat syariat Islam yang adil.

Semoga Allah juga memberi jalan dan petunjukNya bagi kita semua, menuju Islam yang kaffah, hingga akhirnya nanti menghadap Ilahi Rabbi dan mencapai RedhaNya. Ameen...

Thursday, July 29, 2010

Semester VII + Peluang Ramadhan

Bismillahi Ar-Rahmani Ar-Rahim.
Assalamualaikum!

Sesungguhnya pujian itu hanya bagi Allah, kita memujiNya, kita memohon pertolonganNya dan keampunanNya, kita memohon perlindunganNya dari kejahatan diri kita dan keburukan amal perbuatan kita. Sesiapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka tiada kesesatan baginya & sesiapa yang disesatkan maka tiada petunjuk baginya. Aku bersaksi bahawa tiada Ilah yang layak disembah melainkan Dia yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya dan aku bersaksi pula bahawa Muhammad itu hambaNya dan pesuruhNya.

Apa khabar iman dan amal kalian? Adakah kita sudah bersedia untuk berjumpa dan persembahkan segala amal kita di akhirat kelak? Sesungguhnya, ramai di antara kita yang selalu tekankan amal2 besar tetapi lupa akan amal hati. Ikhlas merupakan amal hati dan penyempurnaan amal. Tapi kita lupa dan memandang enteng dengan amal hati ini. Agaknya, adakah Allah akan terima amal2 kita sebelum ini tanpa penekanan amal hati kita? Astaghfirullahal ‘Azim…Moga kita sentiasa dijauhkan dari perasaan riak dan ujub yang boleh merosakkan amal kita.

Alhamdulillah, tahun ini merupakan tahun akhir saya berada di UIA insyaAllah. Cume saya tidak pasti bagaimana pengakhiran saya nanti. Adakah Allah akan terus memberi peluang untuk saya menghabiskan pengajian saya di sini atau sebaliknya. Allah sahaja yang berhak untuk memanggil kita pada bila2 masa. Yang pasti, saya hanya menginginkan kehidupan saya terus menerus berhubung denganNya, meletakkan posisi saya pada tempat yang Allah redha dan terus bersyukur atas kenikmatan mahupun musibah yang mendatang.

Suatu perkara yang sangat mustahak yang perlu diberi perhatian sekarang ini adalah kedatangan Ramadhan yang kian hampir. Rejab telah berlalu dan Sya’ban juga bakal meninggalkan kita. Tinggal beberapa hari sahaja untuk kita mempersiapkan diri sebelum melangkah ke madrasah Ramadhan. Saya menginginkan Ramadhan saya begitu indah, tempat untuk menuai taqwa dan membuah amal soleh yang ikhlas. Saya juga mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna, mendapat pengampunan Allah dan meraih redhaNya. Justeru, saya perlu melakukan persiapan dan persediaan untuk diproses di madrasah kali ini. Doakan saya supaya saya memperoleh apa yang saya impikan ini.

Moga Allah terus redha akan saya dan kalian.

P/s Pesanan untuk saya khususnya, selalu lah belek, baca dan hadam Syarah Usul 20 dari IHAB. Dalam prinsip ketujuh belas beliau menghuraikan bahawa “Aqidah adalah asas amalan. Amalan hati lebih utama berbanding amalan anggota. Mendapatkan kesempurnaan dengan keduanya adalah dituntut pada syara’ sekalipun terdapat perbezaan martabat tuntutan tersebut”


Monday, July 26, 2010

Kian Mekar is Back!!!

Assalamualaikum!




Calling all IIUM JC Members (Sisters Only!),

We’re glad to invite all of you, JC members who are currently enrolled in IIUM, Gombak and alumni of IIUM to come together and join the “Kian Mekar VIII”, that will be held this coming Saturday (31st July) till Sunday (1st August).

Details of the programme are as follow:
Day: Saturday-Sunday
Date: 31st of July-1st of August 2010
Venue: Port Dickson, Negeri Sembilan
Fees: RM35

Do confirm your attendance to:
-Sister Khairul Barieyah (for those who are still studying in IIUM)
-Sister Nursa’idah (for those who have graduated from IIUM)


For further details, don't hesitate to contact us. We're very happy to assist and attain it, insya'Allah. May Allah shower His Bless and Guidance upon us, in the path of Da’wah and Tarbiyyah.

Wassalam

Ukhtukunna Fillah
Light of Happiness
Nursa’idah Binte Mohtar

Saturday, July 10, 2010

Terus Melangkah


Memang mudah melakar impian, tetapi mungkin sukar untuk menterjemahkannya mengikut hakikat. Namun, biar apapun kemungkinan yang bakal berlaku, kita sebagai umat Islam perlu sedaya upaya menguatkan semangat agar apa yang dicitakan tercapai. Semester baru bakal menjelma. Berbekalkan niat yang ikhlas, jiwa yang jitu, tekad yang kuat, penyerahan yang total kepada Allah, saya meneruskan jua perjuangan dan pengembaraan saya sebagai seorang hamba yang menggalas amanah di bumi UIA. Saya doakan semoga saya, kamu dan seluruh umat Islam sentiasa mampu mencipta kejayaan yang hakiki yakni kejayaan mendapat dan meraih redha dan syurgaNya. Tolong doakan untuk saya sama, saya juga hajatkan pada doa kalian.

Tulus Ikhlas,
Pemburu ilmu Allah,
Safi Ar-Rahman,
Kejuruteraan Aeroangkasa

Sunday, July 4, 2010

A Fading Shadow



"This Dunya is like a Shadow. If you try to catch it, you will never be able to do so. If you turn your back towards it, it has no chioce but to follow you."

Ibn Qayyim Al-Jawziyyah

Saturday, June 26, 2010

Lagi seminggu

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim.

Tinggal lagi seminggu saya akan berkhidmat di STRIDE bermaksud dalam seminggu ni saya perlu siapkan kerja saya yang tertunda pada minggu lepas dan saya kena siapkan final report sebelum balik johor. Kerja tertangguh sedikit sebab hari tu ada dua kali pembentangan latihan industri. Satu depan visiting lecturer dan supervisor. Hari jumaat pulak depan semua pegawai bahagian jentera dan aeroangkasa. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar.

tengah tunggu lecturer sampai

Dah lama rasanya tak balik JB. Hari tu ummi abah pindah rumah lagi, area JB jugak. Tapi takda kesempatan lagi untuk balik. Boleh dikatakan setiap hujung minggu ada hal. Alhamdulillah adik-beradik lain dapat tolong. Kesian ummi abah kalau nak harapkan kudrat diorang je. Barang2 kami yang banyak kalau nak dibandingkan dengan barang2 mereka. Tak sabar untuk cium tangan dan pipi mereka, rindu jiddan!!!


Hamizah dan ahmad di sebuah R&R, otw nak balik johor

Cuma kali ni, Allah izin saya dapat bercuti dalam seminggu sahaja. Mungkin tak sampai seminggu, mungkin 5 hari sahaja. Bila saat nak tinggalkan mereka, mesti rasa sebak dan sedih. Sebab sejak masuk main campus tak banyak masa yang dapat diluangkan bersama mereka. Tapi ummi selalu pasrah dan redha. Ummi faham dengan kesibukan anaknya. Ummi kata ummi seronok dan suka tengok anak2 ummi yang sibuk dengan urusan akhirat bukan urusan dunia semata2. Pernah sekali mengadu pada ummi:

“Ummi, letih nya sem ni...banyak kerja kena buat, banyak benda kena fikir” sambil sandarkan badan pada kerusi kereta exora dan mengeluh panjang. Ketika tu dalam perjalanan nak balik UIA, ummi abah tolong hantarkan. Kemudian ummi jawab dengan penuh keibuan: “Xpalah...biar letih di dunia, tapi jangan letih di akhirat”. Seronok bila ada orang di sekeliling kita dapat mengingatkan kita bahawa hidup di dunia ni hanya sebuah persinggahan.

Abah pulak tak jemu2 hantar message supaya sentiasa ingat Allah. Pernah sekali bila nyatakan hasrat untuk memilih kursus aeroangkasa abah mula2 keberatan. Tapi bila dibincang semula abah jawab dengan sms yang ringkas: “InsyaAllah, jika itu yang kak lang suka, abah sokong. Yang penting kena yakin, ikhlas & istiqamah dalam belajar & ibadah. Semoga kak lang berjaya dengan cemerlang”. SMS lain “kalau nak masuk teaching line, mana2 kursus pun ok dan diperlukan”

Dan pada cuti mid-semester lepas, saya banyak luangkan masa bersama abah. Pergi ke pejabatnya dan duduk puchong bersama abang2. Adik2 kecil kat JB dengan ummi. Diorang nak sekolah jadi tak dapat nak bersama. Teringat ketika dalam perjalanan nak pulang ke rumah, abah tak habis2 ingatkan bahawa orang yang berjaya di akhirat adalah orang2 yang berjaya di dunia. Kata abah: “Mana mungkin orang yang solat, yang mempunyai hubungan terus dengan Allah itu akan gagal dalam urusan dunia nya. Cuma mungkin kadang2 kejayaan itu tertunda. Dan mana mungkin orang yang tinggal solat itu boleh berjaya. Cuma mungkin azab nya sahaja yang tertunda dan balasan di akhirat itu pedih dari jankaan.” Abah sambung: “Lagi banyak kita baca, fahami dan hayati Quran, lagi luas peluang kejayaan kita.”



Ciwan dan ahmad di rumah sewa lama

Itulah antara kata2 keramat mereka. Alhamdulillah, mereka banyak sabar, tak jemu2 mendidik dan berdoa untuk kami. Seronok bila dapat bahagiakan mereka kerana keredaan Allah terletak pada keredaan ibu bapa itu sendiri. Maka, marilah kita sama2 terus menjadi anak yang soleh dan berbakti kepada kedua-dua ibu bapa. Moga Allah hadiahkan kita semua mahligai syurga di akhirat nanti.

Dalam memenangi pandangan dan redhaMu,
Hamba-Mu yang hina: Safi Ar-Rahman

Friday, May 14, 2010

RESS 2010

JANGAN LEPASKAN PELUANG INI!


-Tautan Ukhuwah, Menuju Mardhotillah-


Musim peperiksaan bagi kebanyakan universiti sudah lama berakhir. Kini ada yang sedang menjalani latihan industri, ada juga sedang sambung pengajian dengan mengambil semester pendek. Tapi saya percaya ramai juga dikalangan siswi yang sedang bercuti di rumah. Jadi diharapkan di sepanjang cuti ini kita boleh lebih mengenali diri, membina potensi dan keperibadian.

Untuk makluman semua, 21-23 Mei 2010 akan diadakan Rekreasi Nasional Siswa (RESS), program yang menyediakan satu pakej yang cukup menarik. Pengisian yang merangkumi ruhi, aqli dan jasad quotient. Jadi, apa kata kita semua pakat sama2 luangkan masa untuk hadiri RESS ni. Bagi yang berminat, jangan malu2, jangan segan2 untuk hubungi saudari Hidayah di talian 013-2226879.

Jom penuhi masa kita dengan aktiviti2 yang bermanfaat. Ngee...(0_o)

Sunday, May 9, 2010

Si Tukang Seru


(1) Qum, Faanzir !

Bangkit dan berdirilah, susun barisan dan kekuatan. Barisan dan kesatuan Umat. Canangkan seruan dan ancaman. Seruan kebenaran dan ancaman kebinasaan jika menolak atau menentang kebenaran. Gemakan sentiasa Kalam Ilahi, kumandangkan selalu suara dan seruan kebenaran. Sampai peringatan ini ke kuping segala Insan! Gempitakan kepada dunia dan kepada manusia ajaran agama Tauhid, ajaran Cita dan Cinta.


(2) Worabbaka fakabbir

Besarkan Tuhanmu, di atas segala! Tiada kebenaran yang menyamai KebesaranNya. Tiada kekuasaan yang menyamai KekuasaanNya. Tiada urusan atau kepentingan yang lebih dan urusan dan kepentingan menjalankan perintahNya. Kecil semuanya dihadapan Allahu Akbar. Fana, lenyap dan binasa segala dalam ke BaqaanNya. Tiada ketakutan selain dan azab, siksaNya yang akan menimpa. Tiada harapan selain dari keRedhaanNya belaka. Tiada kesulitan apabila ruh telah bersambung dengan Maha Kebesaran dan Maha Kekuasaan Tuhan yang Tunggal itu.


(3) Wathiabaka fathahhir!

Bersihkanlah dirimu, lahir dan batinmu! Hanya dengan kesucian ruh jua Amanah dan Risalah ini dapat engkau jalankan. Risalah dan Amanah ini adalah suci. Dia tidak boleh dipegang oleh tangan yang kotor, jiwa yang berlumur dosa dan noda. Hanyalah dengan kesucian ruh engkau dapat memikul tugas dan beban berat ini. Sucikanlah dirimu, lahir dan batin, baru engkau ajar manusia menempuh tugas dan beban berat ini.

Thahirum muthahir suci dan mensucikan, itulah peribadi Mukmin yang sejati. Tangan yang berlumur darah maksiat tidak mungkin akan berbuat khairat kepada dunia dan manusia. Jiwa yang kotor dan penuh dosa tidak mungkin akan memberikan isi dan erti dunia dan manusia.


(4) Warrujza fahjur !

Jauhilah maksiat, singkiri mungkarat! Dosa itu akan menodai dirimu, akan menghitamkan wajah riwayatmu. Engkau tidak akan sanggup menghadap, jika mukamu tebal dan hitam dengan dosa dan maksiat, Namamu akan cemar dihadapan Rabbi, kalau laranganNya tidak engkau singkiri dan jauhi. Bersihkanlah keluargamu, jiran dan tetanggamu, masyarakat bangsamu dan maksiat dan mungkarat dan dosa dan noda. Bangsa dan Negaramu akan karam-tenggelam dalam lembah kehancuran dan kebinasaan, jikalau maksiat dan mungkarat telah menjadi pakaiannya. Makruf yang harus tegak dan mungkar yang harus roboh, adalah dan jihadmu.


(5) Wala tumnun tastakthir’

Janganlah engkau memberi kerana harapkan balasan yang banyak! Jalankan tugas ini tanpa mengharapkan balasan dan ganjaran dari manusia ramai. Menjalankan tugas adalah berbakti dan mengabdi, tidak mengharapkan balasan dan pujian, keuntungan benda dan material. Kekayaan manusia tidak cukup untuk “membalas” jasamu yang tidak ternilai itu. Bukankah tanpa engkau, masyarakat ini akan kering dan ketiadaan Iman, kepercayaan dan, pegangan? Bukankah tanpa engkau, masyarakat ini lenyap ditelan kesepian, tiada suluh dan pelita? Bukankah tanpa engkau, hidup ini akan kerdil; hidup kehampaan dan segala kehampaan, kerana tiada Iman dan Agama? Kalau tidak adalah “penyuluh-penyuluh” baru datang ke dunia seperti engkau, alam ini seluruhnya akan tenggelam dalam kegelapan, kesepian dan kehampaan. Jalankan tugas ini kerana hanya mengharapkan keRedhaan Tuhanmu jua.


(6) Walirabbika fasybir!

Kerana Tuhanmu, hendaklah engkau sabar! Lakukanlah tugas dan kewajipan ini dengan segala kesabaran dan ketahanan. Sabar menerima musibah yang menimpa, ujian dan percubaan yang datang silih berganti. Sabar menahan dan mengendalikan diri, menunggu pohon yang engkau tanam itu berpucuk dan berbuah. Tidak putus asa dan hilang harapan atau kecewa melihat hasil yang ada kerana tidak seimbang dengan kegiatan dan pengorbanan yang diberikan. Hanya Ummat yang sabar yang akan mendapat kejayaan sejati dan kemenangan hakiki. Hanya Ummat yang sabar yang akan sampai kepada tujuan.

Haza dzikrun!

Inilah enam peringatan dan enam arahan! Untuk Mujahid Dakwah. Syahibud Dakwah, si Tukang Seru. Bukankah tanpa engkau, masyarakat ini lenyap ditelan kesepian, tiada suluh dan pelita? Bukankah tanpa engkau, hidup ini akan kerdil; hidup kehampaan dan segala kehampaan, kerana tiada Iman dan Agama? Kalau tidak adalah “penyuluh-penyuluh” baru datang kedunia seperti engkau, alam ini seluruhnya akan tenggelam dalam kegelapan, kesepian dan kehampaan. Jalankan tugas ini kerana hanya mengharapkan keRedhaan Tuhanmu jua.


Petikan dari buku: Usrah dan Da'wah
Karangan: IHAB

Saturday, May 8, 2010

Latihan Industri

-Kereta idaman-


Maaf, masa tak mengizinkan saya untuk meluangkan banyak masa di dunia blogging. Sekarang tengah buat praktikal jadi nak curi masa untuk buka internet susah sikit. Banyak duduk dalam workshop & lab xpun pergi site. Kalau duduk dalam lab pun biasanya untuk investigation. Kene cari punca kerosakan then buat report hasil dari penyiasatan tu. Contoh hari tu ada kes tangki minyak aircraft terbocor. So nanti akan disediakan beberapa team untuk lakukan siasatan. Sama jugak kalau ada aircraft accident. Macam team CSI la kononnya.


SITUASI PERTAMA - Hari tu tengah buat kerja pertukangan sikit. Tak pakai glove sebab tak disediakan pun. Pastu ada senior technician lalu dan perhatikan cara saya bekerja

Danial: Dik, nape tak pakai glove? Nanti kasar tangan
Safi: Haa...kene ke? Orang lain tak pakai pun (sedikit blur)
Zaim: Ala...xyah pakai, sape suruh amik course ni
Safi: (Dalam hati) Tau la jealous budak perempuan belajar tinggi2
Zaim: Kalau sume belajar tinggi2, sape la nak buat keje2 ni.
Safi: Eik...macam mane dia dengar? (pelik...td x cakap kuat pun. Cume getusan dalam hati. Obvious sangat ke. Seems like he’s reading my mind)


SITUASI KEDUA - Time tu nak measure rod diameter yang tergantung tinggi sebelum kerja pemotongan. Sambil pegang caliper, saya berusaha la untuk capai rod tu tapi measurement tak berapa tepat sebab kedudukan caliper tak betul

Zaim: Kamu pendek piah. Nah...pijak ni. (Sambil hulur bangku buatan sendri)
Safi: Cet...selamba je under estimate ketinggian orang. standard la perempuan tinggi ni. (Getus saya dalam hati... Nasib baik Zaim tu cikgu saya. Kalau x dah lama nak kene balun. Geram tapi sabar je)


Setiap dua tiga minggu saya akan ditukarkan ke cawangan berbeza. Sume ada 5 cawangan dan setakat ni baru 2 cawangan. Minggu depan ni pun still cawangan yang sama. Cume kali ni sambil buat projek ada benda lain yang perlu belajar. Belajar bagaimana nak buat report yang profesional selepas penyiasatan dilakukan.

Pe2 pun, Alhamdulillah kerja2 kat sini takde masalah. Diorang sangat sporting termasuk supervisor. Bila fikir dan renung balik masa depan, stakat ni saya tak berminat pun nak jadi engineer. Tapi ada sebab kenapa saya ambil kursus kejuruteraan terutamanya bahagian aeroangkasa. Ada objektif dan matlamat yang tersembunyi. Hanya orang tertentu sahaja akan faham. Jadi bila ada orang persoalkan saya kenapa kursus ini jadi pilihan, saya tetap dengan pendirian dan berazam untuk teruskan misi ini.


Sesungguhnya, Allah sahaja sebaik-baik penolong dan sebaik-baik pembantu. Moga setiap perancangan dan amal kita dikira dan dipandang olehNya.

Tuesday, April 6, 2010

Restrain your Anger

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

All praise is due to Allah, the Director of all that is created. I praise Him for all of His bounties. I bear witness that there is none worthy to worship except Allah alone and I bear witness that our leader Muhammad is His messenger, His beloved and the best of all creation. May the peace and blessings of Allah be upon him, the other prophets, their families and the rest of the righteous one.


Anger is something that happens to all of us. Especially when something occurs which does not happen according to our plan we often tend to outburst our anger. Expressing how disappointed and how upset we are to others. When this happen, it actually affect the feelings of others it doesn't matter whether they are younger, older, male or female but sometimes it hurt deep inside our heart. Your heart was like torn into pieces.

It is indeed a strange thing when we claim that we want to emulate the Prophet Muhammad s.a.w, yet we say hurtful words and actions to others which do not resembles the Prophet. Have you ever find in any seerah which Prophet Muhammad s.a.w had an outburst due to his anger or upset? Tell me if you did manage to find it and I would tell you that’s not a seerah but it’s a fitnah. There are some occasions in which we are told his face became red and he was visibly upset. But we never find an instance in which the emotions of Prophet Muhammad s.a.w were uncontrolled and exploded into anger.

In this post, I wish that I wouldn’t talk too much but simply I would like to share with you guys this short video as a small reminder. It is simple and brief yet gives a big impact which we ought to ponder, a talk by Nouman Ali Khan. There is nothing that I can add to it. It’s a complete message, subhanallah. It’s a strong message since he’s been constructing an argument from the divine source. There is no way that you finish listening to it and you feel that he’s talking nonsense. IT’S ABOUT ALL OF US. We really need to work on this.





So let’s strive to restrain our anger and ready to forgive and pardon those whose actions or words might have angered us. Indeed the best person is one who controls himself in anger. Again, I’m talking to myself before talking to others and I’m reminding myself before reminding others. May Allah give us strength in holding back from our anger and gives us the capability to forgive each and every one of us. Wallahu’alam.

Apolobloggingize

Have you heard this word before? Sure you haven’t, have you? Add your vocabulary, it’s a new word that you should know in this blogging world. Well actually it’s a made up of course. Apolobloggingize = Apologize + blogging. You use this word when you were too busy to update your blog and wish that your readers and friends understand your situation. I was busy with final examination before, so I have to stop form blogging for a while.

I would like to ask a big apology for not responding to some messages, emails or phone calls. And I’m asking an apology for not updating this blog either. I know it was just examinations where all students have to face it but I just couldn’t focus if I kept messaging while studying. I’m not a multi-tasking person for sure. But still I did respond to some messages right.

What I used to keep in mind is that, we will never learn if we don’t concentrate. Kalau betul kita berhajat kepada ilmu, perlu kita serahkan seluruh tumpuan dan focus kita padanya. Ilmu tidak akan masuk pada dada orang yang sombong (yakni tuntut ilmu sambil lewa) dan juga pada hati yang kotor. Kalau benar kita hajat pada ilmu, perlu kita tuntut dengan sungguh-sungguh. Barulah kefahaman dan penghayatan akan datang. Juga bantuan dan pertolongan Allah. Wallahu’alam. But that’s just my humble point of view. It’s up to us how we interpret the word ‘strive’.


Anyway and anyhow, SORRY FOR EVERYTHING. For those who haven’t finished with their examinations yet, I pray and I hope that you guys could perform well for the sake of Islam. May Allah SWT guide us and may He make the Day of Judgement the best day of our lives.

Friday, March 19, 2010

Don't Lose Hope

Bismillahi Ar-Rahmani Ar-Rahim, In the name of God, Most Gracious, Most Merciful.

“And for those who fear Allah, He (ever) prepares a way out. And He provides for him from (sources) he never could imagine. And if anyone puts his trust in Allah, sufficient is (Allah) for him."
(Surah Al-Talaq, 65: 2-3)

Let’s us take a moment to try to focus on the words of these verses. Our biggest misery strikes us when we try to think the ideal solutions to our problems. But Allah SWT gives us a straight forward answer that the best of solutions, often times, are unimaginable. This must end the story for a true believer because there is no logic that could justify that feel of despair – it’s not our responsibility to specify the solutions to Allah SWT in our doa, and I repeat – it’s not, not at all! But, what’s the pre-condition? Just one that is FEAR ALLAH! And Allaah knows best.

Therefore readers, Don't Lose Hope on His limitless and countless Mercy.As usual, I speak to myself before i speak to those who are reading.

"Oh Allah, it is Your mercy that I hope for, so do not leave me in charge of my affairs even for a blink of an eye and rectify for me all of my affairs. None has the right to be worshiped except You."

Saturday, March 13, 2010

D Sebalik Tabir

Di sini kami berkumpul...


dalam rangka untuk siapkan bahan2 pameran.
Seharian mereka bertungkus lumus siapkan kerja2 ni.


Khusyuknya adik ni buat komik.
Ttibe t'ingat kat ciwan...kononnya nak jadi cartoonist terkenal.
Xpe2...teruskan niat sucimu itu, andai ia membawa manfaat untuk Islam.


Kakak ni pulak sangat gemar melukis. kitorg pulak tumpang kaler. sume dibahagikan kerja. Alhamdulillah berjalan lancar.
banyak jugak hasil yang dapat.


Water color, crayon dan dakwat pen marker sumenya habis kami kerjakan. Memang terzahirlah kesungguhan mereka untuk menyedarkan masyrakat UIA ni. Cume kami x sempat nak beli kain untuk buat bendera Palestin. sedis...tp xpe. Mungkin next time, insyaAllah. Tp alhamdulillah sempat jugak buat bendera Israel untuk pijak2. hee...


Sekalung penghargaan buat mereka yang telah banyak meluangkan masa, membelanjakan harta, mengerahkan seluruh tenaga dan potensi demi menjayakan program CISO pada 5/3/10 - 6/3/10. Teruskan perjuangan kalian yang akhirnya bermuara ke destinasi akhirat. Allah satu2nya MATLAMAT kita. Moga apa jua yang kita lakukan untuk program ini dapat meningkatkan lagi hubungan kita dengan Allah dan membantu kita supaya lebih beramal. Allah bersama antunna akhwat yang ana kasihi fillah.

Akhirnya, siap alhamdulillah...

Islam will dominate the world insyaAllah

La haula wa laa quwwata illa billah…

Monday, February 15, 2010

Are we Still?

Bismillahi Ar-Rahmani Ar-Rahim.

All praise and thanks are due to Allah, the one who does not forgive shirk, yet forgives anything less than that for whomsoever he wills. Peace and blessings be upon Muhammad ibn Abdullah, the Imam of the Muwahhidin, the one who was ordered in the Quran to follow the path of the people who attain blessings and love of Allah.

In this short entry, I wish to share with you guys our previous theme nasyid for Kian Mekar VII. I can't stop listening to it. Great lyrics with a catchy tune! It’s about our relationship with Allah, the bond which most of us take for granted and easily forgotten. We should realize that our very existence and our continuing survival are dependent on Allah. Whatever praise is due to Him alone, for nobody has the power or the resources to give you anything except by His will. His bounties and blessings are countless.


video

نقبل بقلوبناعلى الله
لا خوف ولا حزن لمن هداه
حبله متين لا يندفر
رزقه دائم لمن يفتقر

Chorus:
في كل مكان وكل زمان
فوقك رب عظيم يرعاك
في اي مكان واي زمان
لك رب يحبك لن ينساك
اما زلنا اما زلنا نخشى
اما زلنا نرى نعم الله
اما زلنا اما زلنا نخشى
اما زلنا نحمده ام نسينا
اناعبا

نعيش في ملكه ما يشاء
نغوص في جوده بالدعاء
نطمع في افضاله بالرجاء
منادنا ادا اشتد البلاء

Repeat Chorus

قلبي لله, روحي لله, امالي لله
قلبي لله, روحي لله, امالي لله
لله

Approaching God with our hearts
No fear nor grief for whom He guides
His rope is strong and will never waver
His provision is there for all who are in need

In every place, at every time
Above you is The Glorious Caretaking Lord
In every place, at every time
You have a Lord who loves you and will never forget you

Do we know our Lord?
Do we see our Lords blessings?
Do we know our Lord?
Do we thank Him... or have we forgotten..
that His servants... we are

In His Dominion we exist for as long as He wills
And we call upon His bounty through prayer
And seek His favors through hope
For He is our refuge when difficulty strengthens its hold

In every place, at every time
Above you is a Gloriouscare Taking Lord
In every place, at every time
You have a Lord who loves and will never forget you

Do we know our Lord?
Do we see our Lords blessings?
Do we know our Lord?
Do we thank Him... or have we forgotten..
that His servants... we are

My heart is Allahs,
My soul is Allahs,
My wealth is Allahs

Wednesday, January 27, 2010

On The Move

Bismillahi Ar-Rahmani Ar-Rahim.

Assalamualaikum my dear friends, time comes and goes, life slips and goes forth, what is to come? No creation knows huh… As a morning lost is a morning lost. Once that time has gone by, it’ll never return. For I would have wish to stay at home a bit longer, than just the remaining 3 days. Why? Well, mid-semester break was supposed to be a time recovery to me, where I usually used this time to cover up my studies and to gain back of something that I lost. I lost my time in renewing my intention, I lost my time in doing some of muhasabah and of course I also lost my rest time.

So I’m on the move, busy doing one thing after another. Then trying to go forward and making some progress. I have already list down Things-To-Do as I wouldn’t like to miss the things behind like the previous semester. I forgot to pay my tuition fees. Well, I thought that my sponsor would have paid it for me. Unfortunately, they didn’t and I have to pay it by myself. Huhu…Never mind about that, it was my fault and my mistake for not being aware of the notice. Thus first, I have to settle my tuition fees before 5th February which will cost RM 1,302.50. I hope that I could remember once the lectures starts. No, bad idea, better for me to settle it before the break ends.

Apart from that, actually I have to find an appropriate place of camp site for the upcoming programs. We went to Air Terjun Serendah on last Saturday to look at the venue. But in terms of safety and security, it wouldn’t be the best choice for us to sleep there. Because it is open to public and I don’t want to lose any precious things of course. Perhaps, it is suitable to have picnic or rehlah. So, I’m looking forward to have programs over there next time. It is super extra beautiful and wonderful. I love the waterfalls, Subhanallah! So, in spite of that I have to survey for a venue again on this coming Sunday insha Allah. Anyway, thank you to Sha, Saidah kak Khairiah and Hanisah for accompanying and being beside me. I’m glad that you guys did enjoy the scenery, Alhamdulillah.



Bergambar dengan Auntie. hehe...Thanx to Uncle Mustaza for taking the picture.

For my academic division, there are lots of midterm examinations, submit assignments, project and presentation waiting for me of course. These are the routines task for a university student. I took eight subjects for this semester after I dropped my skill even though it’s only 0.5 credit hour. You see, I was too scared of not being able to cope with it, that’s why. 5 core-course subjects, 1 experimental aerodynamic, 1 aerospace lab and the last one is Engineering Management, which I really hope that I would have loved it very much. I realize that I wasn’t good in economics or business. Even though, most of my friends did score for that subject. Hmm…maybe I didn’t put my full efforts in it. I’ll try this time, Insha Allah. Do pray for me!



Ya Allah, pimpinlah aqalku, fikiranku dan kefahamanku untuk menguasai pelajaran2 ini. Ya Allah, keluarkan aku dari gelapnya kebingungan dan muliakan aku dengan cahaya pemahaman. Mudahkanlah aku untuk menghafal dan mengingat ketika aku memerlukannya, wahai yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

By then, when time flies easily you will realize how precious the time is. It is a gift from Allah that we ought to be grateful and thankful to Him. Each and every time is a time to take a step forward to Allah. Don’t you think so? I might have lose my specific time to study or I might have less time for rest, but the main key point is that I don’t want to lose Allah in my life. Life is meaningless, worthless and empty without Him. You’ll lose the blessings in this life and the life after.

Hence, let’s ponder, reflect and find the real purpose in this life. In the end, we are all on the move. We are on the move from this temporary world to the everlasting hereafter. May Allah allow us to make use of our time and increase the barakah in all of our actions, amen!



*Vocab: On the move
1. Going from one place to another
2. Busy doing one thing after another
3. Going forward, or making progress

Monday, January 25, 2010

Congratulations to The Couples

Bismillahi Ar-Rahmani Ar-Rahim,

Assalamualaikum, it has been for a while since I have had a chance to update this blog. I wouldn’t talk too much in this entry since I have a lot of stuffs to settle before the mid-semester breaks ends. Let the pictures speaks by itself. Hee… Actually, I did try to steal some time to post this entry before the New Year comes, but too bad I failed to do so. Sorry for the delay though. Okay, here are some pictures of the weddings that I had been last month.


Kak Shahidah Muslimah dan pasangannya





Rombongan dari UIA. Sangat meriah, hadiah pun besar.


kak Mashitah Aminah & Jefri



Raudhah & Ust Muzakkir



kak Azah & Khalid


There are lots of invitations apart from them but unfortunately I didn’t manage to fulfill all of them due to time constraint. Though, I would always pray for you guys to live happily ever after. Ewah…I mean in this world and the life to come. May Allah showers His blessings on your special day and ease you in being an obedient servant to Him always.

-Click Here- for more pictures of other couples. They are of course my seniors and juniors from my best ever school, MATRI. Oh ya…I couldn’t possibly miss it. A Bride-to-be: Farhah Hazirah bt Hamdan & Asma bt Shamjuddin (They both are my schoolmates too, batch SPM ‘04)


The Holy Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) said: "When a man marries, he has fulfilled half of his religion, so let him fear Allah regarding the remaining half."

Tuesday, January 12, 2010

Dear Sinners


Dear Sinners,

I saw you yesterday as you began your daily chores. You awoke without kneeling to pray Fajr. As a matter of fact, you didn't even say Bismillah before your meals, or pray Isha before going to bed last night. You are so unthankful, I like that about you. I cannot tell you how glad I am that you have not changed your way of living, Fool, you are mine. Remember, you and I have been going steady for years, and I still don't love you yet.

As a matter of fact, I hate you, because I hate Allah. I am only using you to get even with Allah. He kicked me out of heaven, and I'm going to use you as long as possible to pay him back. You see, Fool, ALLAH LOVES YOU and HE has great plans in store for you. But you have yielded your life to me, and I'm going to make your life a living hell. That way, we'll be together twice. This will really hurt Allah.

Thanks to you, I'm really showing Him who's boss in your life with all of the good times we've had. We have been watching dirty movies, cursing people, out stealing, lying, being hypocritical, fornicating, overeating, telling dirty jokes, gossiping, Being judgmental, back stabbing people, disrespecting adults, and those in leadership positions, No respect for the Mosque, bad attitudes. SURELY you don't want to give all this up. Come on, Fool, let's burn together forever. I've got some hot plans for us.

This is just a letter of appreciation from me to you. I'd like to say "THANKS" for letting me use you for most of your foolish life. You are so gullible, I laugh at you. When you are tempted to sin, you give in - HA HA, HA, you make me sick. Sin is beginning to take its toll on your life. You look 20 years older, and now, I need new blood. So go ahead and teach some children how to sin. All you have to do is smoke, get drunk or drink while under-aged, cheat, gamble, gossip, fornicate, and live being as selfish as possible. Do all of this in the presence of children and they will do it too. Kids are like that.

Well, Fool, I have to let you go for now. I'll be back in a couple of seconds to tempt you again. If you were smart, you would run somewhere, repent for your sins, and live for Allah with what little bit of life that you have left. It's not my nature to warn anyone, but to be your age and still sinning; it's becoming a bit ridiculous. Don't get me wrong, I still hate you. IT'S JUST THAT YOU'D MAKE A BETTER FOOL FOR ALLAH.

Yours Sinfully, SHAYTAN

P.S. If you really love me, you won't share this letter with anyone.

Credits: iMuslimah





Now you realized that we have enemies; someone who’s their goal is to mislead, misguide and drag us into the Hellfire. It is through their whispers that causes all of us to stray off into the darkness of evil. That’s their full-time job, no vacation and no breaks! I don't want to be fooled by them and I'm pretty sure you wouldn't like to be under their yoke too. So let's struggle against them. Ya Allah, protect us from the Evil Whisperer of Syaitan.

Saturday, January 2, 2010

Disebalik 'S'

Sabar, Study, Semangat, Success

To be frank and honest, I always had the feeling of that I don't have enough time to study. When I'm trying to focus in the class, it would always end up sleeping at the back. It's too obvious and all my classmates and lecturers realized it. hmm...really need to do something.

Ibn Umar narrates: one day I was with the Messenger of Allah s.a.w. He then turned to me, held my shoulders with both of his blessed hands, and said: "Be in this life like a stranger or a traveler."

And whenever Ibn Umar narrated this to his students he would add: "If you reach the evening, do not await (to be alive) by dawn, And if you reach dawn, do not await (to be alive) by evening. Take advantage of your Health before you fall sick. And take advantage of your life, before you die." - Bukhari

This hadith really makes me ponder...how life is sure very short and brief.
Fafiru Ilallah - Larilah Pada Allah
-JASAD DI DUNIA, TAPI HATI DI AKHIRAT-
Blog Widget by LinkWithin