Saturday, March 26, 2011

Melengkapi Sebuah Pengembaraan

Bismillah...
-Tanah perkuburan UIA-

Selautan syukur tanpa sedikit kufur selayaknya dipanjatkan kepada Allah s.w.t kerana selepas mematikan kita pada malam semalam, Dia memilih kita untuk terus hidup, menjenguk dan mengintai kehidupan yang fana ini. Kita masih diberi pelbagai nikmat termasuk setiap helaan nafas yang turun dan naik, masih diberi peluang untuk beramal soleh supaya dapat menuai di hari kemudian. Selawat dan salam ke atas imam para muttaqqin, pemimpin para mujahidin x lain x bukan Rasul terakhir kita, ahli2 keluarga & sahabat2 Baginda dan juga orang2 yang mengikuti Baginda hingga hari Kebangkitan.

Pagi itu, entah mengapa tergerak hati saya untuk ziarah kubur. Selepas pekena nasi lemak di Sg.Pusu kami bertiga pun menyinggah sebentar di tanah perkuburan uia. Sudah lama saya tidak bertandang di situ. Ini bukanlah pertama kali saya menjejakkan kaki di sini malah mungkin kali ketiga, kalau x silap. Tapi Allah izin ada suatu kelainan daripada sebelum2 ini yang membuatkan saya terkenang2 dan berfikir dalam. Kami berkesempatan untuk bertemu dengan pakcik2 penggali kubur maka kami pun mengambil kesempatan ini untuk berbual2 sedikit dengan mereka.



Pakcik2 itu terus menghanyungkan cangkul,
sedang sibuk dan tekunmenggali kubur.


Kami: Pakcik, nanti ada upacara pengebumian ke kat sini?
Mereka: A'ah. Jenazah akan sampai pas zohor ni.
Kami: Owh...jenazah dari mane pakcik?
Mereka: UIA. Pakcik dah banyak dah tanam orang2 uia ni.
Mereka: Jenazah ni perempuan. Kamu kena banyak2kan zikir sikit.
Kami: InsyaAllah... (serentak)
Kami: Biasanya berapa dalam ni kena gali?
Mereka: Dalam 6 masta. tau masta?
Kami: Haa...??? (kehairanan. master??)
Mereka: 6 hasta
Kami: owh...biasanya ambil berapa lame?
Mereka: 4 jam
Kami: Lame la jugak ek pakcik. Mai nak tolong.
Kami: Pakcik, tadi kami nampak ada salah satu kubur tu berlubang. Dalam pulak tu. (Agak seram bila tengok) kenapa ek jadi macam tu selalu ke jadi macam tu?
Mereka: Oh..tu liang lahad terpatah agaknya.
Mereka: Kadang tanah x mampat. sebab tu kena pijak2 mayat
Kami: ye??? (kebingungan n kehairanan)
Ketika kami minta izin untuk berundur dulu, pakcik panggil...
Mereka: eh, x nak tengok sampai habis ke?
Kami: Xpe pakcik, kami balik dulu. Nanti insyaAllah kami datang lagi.


Bila muhasabah balik, janji itu benar2 semakin dekat dan menghampiri sedangkan hati ini selalu dalam kelalaian, menuju kepada hiburan dan cinta kepada kehidupan. Kita ghairah dengan kehidupan dan khuatir dengan kematian. Sedangkan dunia ini hanya sebuah persinggahan dan pengembaraan. Hanya penglihatan yang panjang dan pandangan yang dipacu oleh ketaqwaan akan mempunyai kekuatan dan kemampuan untuk menganalisa kehidupan duniawi. Teringat kata Muhammad Ahmad Ar-Rasyid dalam buku Ar-Raqa'iq, "Lupa kematian adalah awal penyimpangan"


Sungguh hati seorang mukmin akan dicekam rasa takut, gerun dan gelisah. Kadang terbayang di kotak fikiran bermain2 di ruangan mata, bagaimana agaknya keadaan akhir hayat kita nanti. Di saat semua pinjaman dikembalikan, di saat pipi bertemu dengan tanah, dan di saat penantian ke alam2 yang lain semua itu pasti dan pasti dilalui oleh setiap manusia yang bernyawa.

“Ya Allah, berilah kami taufik kepada kebaikan dan istiqamah di atasnya sampai akhir hidup kami. Jangan jadikan kami silau dan tertipu dengan kehidupan dunia yang fana hingga melupakan pertemuan dengan-Mu. Matikanlah kami dalam keadaan husnul khatimah. Lindungi kami dari azab kubur dan dari seksa neraka yang amat pedih. Ya Arhamar Rahimin, berilah nikmat kepada kami dengan surga-Mu yang seluas langit dan bumi. Amin Ya Rabbal ‘Alamin."

Selalulah jenguk kuburan, ambillah pelajaran dan
jangan kita disibukkan oleh anagan-angan



Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu.

Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,

Menanti di Barzakh (Far East)

My lil brother used to love this song very much. Usually during my vacation, before he went to bed, he would grab my hand phone and played this music repeatedly until he falls asleep. His way of doing reflection, i believe...


Sekiranya anda ada masa? Bacalah Perjalanan Roh Selepas Kematian di sini.

2 comments:

Khairiah said...

Safi,jazakillah khair atas peringatan yang sangat memberi kesan..memang kena selalu zikrul maut..kena selalu bersiap sedia sebab kita takkan tahu bila pula giliran kita dipanggil pulang...

Safi ArRahman said...

wa anti min ahlil khair, ukh. a'ah kak, kne ingatkan ana selalu.

kak, jom kt g kubur lagi nak. ana tertanye2 sape yg mniggal hr tu. sma ada staff or student.

nyway, mish mish u very much... hoping for ur doa. fyp s getting tougher than i thought.

Fafiru Ilallah - Larilah Pada Allah
-JASAD DI DUNIA, TAPI HATI DI AKHIRAT-
Blog Widget by LinkWithin