Friday, April 1, 2011

Kita Ibarat Pepohonan

"Dan tumbuh-tumbuhan dan pohon-pohonan kedua-duanya tunduk kepadaNya" (Ar-Rahman: 6)

Sesungguhnya tiap-tiap pohon itu mengukapkan sesuatu dari karekteristik iman, sujudnya seiring dengan penampilan penghambaan dirinya kepada Allah. Sesaat untuk menyendiri dibawah pepohonan menjadi faktor yang dapat menggugah kelalaian hati dan sebagai jalan untuk kembali bertaubat kepada Ilahi.

Pohon iman akan lemah jika tidak disirami setiap hari. Daun-daunnya akan layu, jika tiada hujan. Akarnya akan kering dan dahannya terkulai jika tidak dibajai. Lantas pohon ini bertukar menjadi pohon yang buruk yang tidak dapat berdiri tegak dan segak. Suatu hari ia pasti tercabut dari permukaan bumi sehingga tiada lagi tempat baginya di bumi ini.

Tetapi hanya pohon keimanan sahaja yang berpotensi untuk terus subur dan melahirkan produk yang bermanfaat. Mengutip pesan Imam Hassan Al-Banna, "Jadilah seperti pohon, dilempar dengan batu, malah membalas dengan buah"

Segala spesis rerumputan, tetumbuhan mahupun pepohonan yang mekar berbunga dan berbuah telahpun dihampar di permukaan muka bumi ini untuk dijadikan pengajaran, maka sama2 seharusnya kita renung-renungkan sehingga hati ini tergugah dan tergerak untuk turut menyoroti jejak langkah pepohonan yang setia sujud abadi didepan Ilahi. InsyaAllah...

No comments:

Fafiru Ilallah - Larilah Pada Allah
-JASAD DI DUNIA, TAPI HATI DI AKHIRAT-
Blog Widget by LinkWithin