Sunday, June 2, 2013

To Keep on Moving

Bismillahir Rahmanir Rahim



Yesterday, someone came up to me and asked me for some tips / nasihah on how to keep on moving while u felt like just giving up. After all the trials and hardships, there will surely be eased in the end of it. yang penting, la taiasuu min rauhillah. innahu la yaiasu min rauhillahi illal qaumul kaafiruun. yang bermaksud: jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah, hanyalah orang-orang yang kafir. (Surah Yusuf: 87)

Hence, here are some tips what I did to keep me moving on. hopefully it is helpful and beneficial.


1. Hafalah Al-Quran

Sekiranya kesunyian, rajin lah menghafal al-Quran. kerana bacaan quran ddalam solat (bacaan hafalan Quran saat berdiri dhadapanNya) adalah paling terkesan dalam hati. isilah waktu lapang dengan perbanyakkan hafalan, maka kt akan rasa seolah2 BENAR Allah itu memang tengah berbicara dengan kita.

2. Tadaburlah + Solatlah

Sekiranya kesedihan, baca n tadabburlah al-Quran. moga ia dapat jadi pengubat hati. perbanyakkan solat kerana ketika sujud itu adalah situasi yang paling dekat denganNya. dalam sujud panjang kita, menangis semahunya n mengadu sepuasnya kerana Dia sahaja sumber keBAHGIAan, keTENANGan dan sumber segala keKUATan dan keBERANIan. bukankah cara Allah berbicara dengan kt melalui Quran dan cara kita mahu berbicara dengan Allah melalui solat?

3. Mujahadah + Sirah

Sekiranya kebosanan mahupun terasa seperti mahu berputus asa, tukar lah rutin harian (bersenam, berprogram, ziarah dll). cari suasana yang lebih kondusif untuk memberi tumpuan. kadang kala kt perlu paksa diri untuk membuat kerja yg susah. maka MUJAHADAH semaksimum mungkin, kerana nafsu itu mengajak kepada kemalasan. dan kemalasan itu bukan lah sifat orang mukmin yg berjuang yg mahu bersama Rasulullah s.a.w di akhirat nanti. perbanyakkan baca SIRAH, moga perjuangan mereka sentiasa subur n segar dalam ingatan bahawa mereka byk mengerahkan tenaga n kudrat mereka bagi kemenangan Islam.

wallahu'alam, Allah lebih MENGETAHUI. selagi kita ada masa BERUSAHALAH, ketika kt sudah kehabisan masa, BERDOALAH. kerana usaha itu syariat, doa itu hakikat. usaha itu seruan Allah n tawakkal itu pun seruan Allah. n orang mukmin itu juara dalam kedua-duanya. Moga DIA memberi ruang utk kt terus perbaiki diri kita. the biggest room is self improvement. no one can restrain, but it is us to determine. nyway, i know u know better. huhu... nasihat ni pun utk akak. just my humble sharing.



No comments:

Fafiru Ilallah - Larilah Pada Allah
-JASAD DI DUNIA, TAPI HATI DI AKHIRAT-
Blog Widget by LinkWithin